Linia kolejowa z Tarnowa do Szczucina od 25 lat pozostaje nieczynna w ruchu pasażerskim. Województwo, które chciałoby wznowić tam przewozy, zapewnia o rozmowach z MI dotyczących remontu zdegradowanej infrastruktury. Resort nie ma jednak w tym zakresie żadnych konkretnych planów.
W lipcu województwo małopolskie
wyraziło wstępne zainteresowanie wznowieniem przewozów kolejowych na nieczynnej linii 115 Tarnów – Żabno – Szczucin. Tzw. Szczucinka wymaga jednak remontu, bo jej stan techniczny umożliwia tylko przejazdy z niską prędkością,
a i to jedynie do Żabna. Pomiędzy Żabnem a Szczucinem nie kursują nawet pociągi towarowe, a trasa ma status nieczynnej.
Marszałek, rząd i CPK nie deklarują finansowania prac
Region podkreślił wówczas, że przygotowuje koncepcję rewitalizacji zdegradowanego szlaku. W sprawie przyszłości linii 115 ma też pozostawać w stałym kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury. Strona rządowa nie ma jednak obecnie żadnych konkretnych planów dotyczących tego małopolskiego odcinka.
– W przypadku projektów o znaczeniu regionalnym decydujący głos w kwestii kolejności ustalania priorytetów dla zadań inwestycyjnych w danym województwie ma organizator transportu publicznego na tym terenie – tłumaczy Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI. Przypomina, że zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym rolę tę pełni miejscowy marszałek. W przypadku „Szczucinki” byłby to marszałek małopolski.
Szanse na przeprowadzenie niezbędnych do uruchomienia regularnych połączeń prac wydają się więc niewielkie. Ani urząd marszałkowski, ani ministerstwo nie zadeklarowały bowiem przeznaczenia na ten cel funduszy. Pewną nadzieję daje jedynie potencjalne ujęcie linii 115 w projekcie zintegrowanej sieci kolejowej przygotowywanym przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. – Analizy obejmują m.in. przewidywaną liczbę pasażerów, natężenie ruchu pociągów oraz dostosowanie parametrów technicznych do potrzeb transportowych – podkreśla przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury,
Rozbiórka, skrócenie albo szprycha CPK
Przypomnijmy, że po zawieszeniu przewozów pasażerskich w 2000 r. pojawiło się kilka koncepcji zagospodarowania nieczynnej trasy. Rozważano jej rozbiórkę i przekształcenie pasa ziemi w drogę dla rowerów. Lokalne samorządy planowały zaś uruchomienie pociągów na skróconej trasie Tarnów – Dąbrowa Tarnowska, do czego jednak ostatecznie nie doszło.
Linia 115 była też brana pod uwagę jako
część tzw. szprychy prowadzącej do CPK z Tarnowa. Aktualnie powstanie szprychy nr 7 w jej pierwotnej formie wydaje się jednak mało prawdopodobne.