Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina
fot. Krzysztof Dobrzański, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgOstatni pociąg pasażerski na stacji kolejowej w Szczucinie (2006)
Linia kolejowa z Tarnowa do Szczucina od 25 lat pozostaje nieczynna w ruchu pasażerskim. Województwo, które chciałoby wznowić tam przewozy, zapewnia o rozmowach z MI dotyczących remontu zdegradowanej infrastruktury. Resort nie ma jednak w tym zakresie żadnych konkretnych planów.

W lipcu województwo małopolskie wyraziło wstępne zainteresowanie wznowieniem przewozów kolejowych na nieczynnej linii 115 Tarnów – Żabno – Szczucin. Tzw. Szczucinka wymaga jednak remontu, bo jej stan techniczny umożliwia tylko przejazdy z niską prędkością, a i to jedynie do Żabna. Pomiędzy Żabnem a Szczucinem nie kursują nawet pociągi towarowe, a trasa ma status nieczynnej.

Marszałek, rząd i CPK nie deklarują finansowania prac

Region podkreślił wówczas, że przygotowuje koncepcję rewitalizacji zdegradowanego szlaku. W sprawie przyszłości linii 115 ma też pozostawać w stałym kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury. Strona rządowa nie ma jednak obecnie żadnych konkretnych planów dotyczących tego małopolskiego odcinka.

– W przypadku projektów o znaczeniu regionalnym decydujący głos w kwestii kolejności ustalania priorytetów dla zadań inwestycyjnych w danym województwie ma organizator transportu publicznego na tym terenie – tłumaczy Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI. Przypomina, że zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym rolę tę pełni miejscowy marszałek. W przypadku „Szczucinki” byłby to marszałek małopolski.

Szanse na przeprowadzenie niezbędnych do uruchomienia regularnych połączeń prac wydają się więc niewielkie. Ani urząd marszałkowski, ani ministerstwo nie zadeklarowały bowiem przeznaczenia na ten cel funduszy. Pewną nadzieję daje jedynie potencjalne ujęcie linii 115 w projekcie zintegrowanej sieci kolejowej przygotowywanym przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. – Analizy obejmują m.in. przewidywaną liczbę pasażerów, natężenie ruchu pociągów oraz dostosowanie parametrów technicznych do potrzeb transportowych – podkreśla przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury,

Rozbiórka, skrócenie albo szprycha CPK

Przypomnijmy, że po zawieszeniu przewozów pasażerskich w 2000 r. pojawiło się kilka koncepcji zagospodarowania nieczynnej trasy. Rozważano jej rozbiórkę i przekształcenie pasa ziemi w drogę dla rowerów. Lokalne samorządy planowały zaś uruchomienie pociągów na skróconej trasie Tarnów – Dąbrowa Tarnowska, do czego jednak ostatecznie nie doszło.

Linia 115 była też brana pod uwagę jako część tzw. szprychy prowadzącej do CPK z Tarnowa. Aktualnie powstanie szprychy nr 7 w jej pierwotnej formie wydaje się jednak mało prawdopodobne.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5